Tomás Gubitsch – Sans Cesse (Pan Music, 1997)


Tomás Gubitsch / Ensemble de Basse-Normandie et solistes
Sans Cesse (Suite)

CD Pan Music PMC 1128 (France, 1997)

01. Début…
02. La morale suspendue
03. Logogriphes
04. Gana yé
05. Dyspnée
06. The fitful Zanie’s…
07. Dyspnée
08. …Qui augmente le…
09. Point de fuite
10. Si j’étais…
11. Sans cesse
12. Un Temps
13. Final

Tomas Gubitsch is the global village personified, a polyglot international fusion on two legs. His career since achieving fame as a youthful rock star in Buenos Aires reads like an adventure serial, full of unexpected journeys, encounters of various kinds, close calls and radical changes.
Now based in Paris, he is a blazingly intelligent, charming man, full of wit and insight. His recent collaboration with Hughes de Courson, « Songs Of Innocence, » has finally brought his work to the attention of American critics and music lovers. He is the doting father of three small sons, a fearless musical alchemist and a fascinating raconteur.
(Christina Roden, Roots World)

In 1977, after having played in Rodolfo Mederos’ and Luis Alberto Spinetta’s groups I arrived in Paris from Buenos Aires to join Astor Piazzolla’s « octeto eléctrico ». In France, I got the chance to work with some of the most prominent European jazz musicians (Stéphane Grapelli, Steve Lacy, Michel Portal, J.-F. Jenny-Clark, Glenn Ferris, Mino Cinélu, Nana Vasconcelos, Jean-Paul Celea) and later, devoted my time to the composition of so-called contemporary music and to leading orchestras. After twenty eight years of being away from my country I think that the same process that led me back to my guitar also pushed me towards a first homecoming in 2005, playing tango. To be more precise, my own kind of tango. (Tomas Gubitsch)

Expérience quelque peu hors normes, SANS CESSE – « un opéra-ballet improbable… » comme Gubitsch s’amuse à le décrire – a été créé avec une cinquantaine de chômeurs et RMIstes dans les rôles principaux… Conçu en collaboration avec le chorégraphe Didier Silhol, le spectacle a réuni plus de 100 personnes sur scène (avec, entre autres, l’Ensemble – Orchestre de Basse-Normandie sous la direction de Dominique Debart, le Quatuor Cenoman et Sax 4, des solistes venus de l’univers du jazz et du rock, un ensemble de cuivres de l’ENM du Mans…).
En 1996 genera una experiencia un tanto fuera de lo común: SANS CESSE – « una ópera-ballet improbable… » según la descripción que le divierte darle. Se trata de una creación en la cual los roles principales se encuentran a cargo de un grupo de 50 desempleados (no artistas). Esta obra concebida conjuntamente con el coreógrafo Didier Silhol, terminó reuniendo una centena de personas sobre el escenario, contando con la participación del Ensemble – Orchestre de Basse-Normandie bajo la batuta de Dominique Debart, el Quatuor Cenoman y Sax 4, solistas provenientes del jazz y del rock, una banda de vientos de l’ENM de Le Mans…).
(official website)

I worked for 9 months with 50 unemployed persons (from 18 to 50 years old, women and men) in the city of Le Mans. They came from different cultures, from northern Africa to the Pacific islands – French people too, of course.
Their professional situations were extremely dissimilar too. Some of them were intermittent drug dealers and some (a few) were highly qualified graduates from university backgrounds. The only thing they shared at the beginning of our adventure was the fact of never having done any « artistic » activity.
We worked hard on theatre, video, photo, writing, dance and music workshops, believing that the higher the artistic quality of our goal (10 public « concerts ») would be, the deeper our « social » work would be. Since I planned to add a chamber orchestra and 4 great popular musicians, my personal objective was that the public shouldn’t be able to distinguish who was »professional » and who was not. And so it was….
I still remember the incredible total silence during the performance and the endless standing ovations afterward. Some people told me that I left too much applause on the CD. The day we recorded, the applause went on for 17 minutes and 45 seconds. I faded it out after only a few minutes. I regret it now.
(Tomas Gubitsch interview at Roots World)

Ce mardi, la France manifeste contre le Président. Au début je ne comprenais pas (il vient juste d’arriver, les qualifications viennent à peine de débuter), mais après quelques recherches sur le net j’ai réalisé que la populace n’en voulait pas à Laurent Blanc mais à l’autre président. Réactif je suis, voici donc du pouet pouet à mettre dans vos écouteurs sur le chemin de la manif.

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